Od 1 lipca 2021 r. transgraniczna sprzedaż towarów konsumentom w UE, w sytuacji gdy wysyłka jest organizowana przez dostawcę lub na jego koszt, podlega opodatkowaniu VAT w kraju, do którego towary są wysyłane lub transportowane.
Modernizacja podatku VAT w transgranicznym handlu elektronicznym a rozwiązania proponowane w różnych systemach ERP dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Nowe zasady rozliczeń VAT od sprzedaży e-commerce dotyczą przede wszystkim:
- Dostawców towarów dla konsumentów w krajach Unii Europejskiej
- Dostawców usług logistycznych importujących towary o wartości nieprzekraczającej 150 euro
- Prowadzących platformę internetową lub rynek do transgranicznej sprzedaży towarów konsumentom w UE
W celu uproszczenia rozliczania podatku VAT w ramach pakietu e-commerce wprowadzona została jednolita deklaracja VAT UE w punkcie kompleksowej obsługi („One Stop Shop”). Zastąpi to obowiązek rejestracji VAT w każdym kraju, w którym sprzedawcy dokonują sprzedaży na rzecz konsumentów w UE. Istniejący obowiązek rejestracji we wszystkich krajach jest często wskazywany jako główna bariera dla transgranicznego handlu w UE.
Wypełnianie deklaracji OSS jest uzupełnieniem zwykłej krajowej deklaracji VAT. Sprzedawcy będą naliczać podatek VAT według stawki obowiązującej w kraju zamieszkania klienta, który mogą ustalić poprzez adres dostawy do klienta. Następnie określą właściwą stawkę VAT, jak również zastosują obniżone lub zerowe stawki VAT, zgodnie ze zróżnicowanymi stawkami i klasyfikacjami towarów w każdym państwie członkowskim ich klientów.

Sprzedawcy, którzy nie są rezydentami w UE, mogą również skorzystać z uproszczonego wypełniania formularzy OSS. Muszą oni najpierw zarejestrować się jako podatnik „nieunijny” w organie podatkowym dowolnego państwa członkowskiego UE. Następnie mogą oni składać kwartalne formularze OSS, tak jak wszyscy sprzedawcy internetowi w UE. Istnieje wymóg składania regularnej krajowej deklaracji VAT w co najmniej jednym państwie członkowskim UE.

Dotychczas małe i średnie przedsiębiorstwa, które nie przekraczały rocznego progu obrotu (w zależności od kraju próg ten wahał się od 35.000 € do 100.000 €) korzystały ze specjalnego uproszczenia rejestracji VAT dla handlu elektronicznego, a co za tym idzie nie miały obowiązku rejestrowania podatku VAT w urzędzie skarbowym w kraju docelowym. Obecnie tylko firmy sprzedające za granicę towary i usługi B2C za mniej niż 10 000 EUR rocznie ( warunek: kwota nie została przekroczona również w poprzednim roku kalendarzowym) będą zwolnione z obowiązku wypełniania deklaracji OSS. Zamiast tego będą mogli naliczać krajową stawkę VAT i zgłaszać sprzedaż poniżej tego progu w swojej zwykłej krajowej deklaracji VAT. Ulga ta nie jest dostępna dla firm spoza UE – te muszą się zarejestrować natychmiast.
Rozwiązania proponowane przez systemy klasy ERP
SAP Business One to oprogramowanie do zarządzania przedsiębiorstwem przeznaczone dla małych i średnich przedsiębiorstw , sprzedawane przez niemiecką firmę SAP SE . Jako międzynarodowe rozwiązanie – zgodne z prawem i regulacjami 40 różnych krajów, dostępne w 27 językach i kompatybilne z szeroką gamą walut pozwala oszczędzać cenny czas, podejmować szybkie decyzje biznesowe, a w konsekwencji rozwijać firmę i zwiększać zyski.
Poniższy diagram wskazuje kroki potrzebne do odpowiedniego skonfigurowania systemu w celu sprostania nowym wymogom.

Regulacja One-Stop-Shop rozwiązana jest podobnie w Lexbizz – niemieckim systemie klasy ERP także dedykowanym dla małych i średnich przedsiębiorstw w Niemczech. System ten jest oparty na sprawdzonym i specyficznym dla branży rozwiązaniu Acumatica i jest optymalnie dostosowany do niemieckich MŚP. Platforma biznesowa łączy klasyczne funkcje podstawowe ERP – takie jak zakupy, sprzedaż, gospodarka magazynowa i rachunkowość finansowa – z rozszerzeniami branżowymi i interfejsowymi – np. z zakresu kadr, logistyki lub handlu elektronicznego. Umożliwia to mapowanie wszystkich obszarów biznesowych w jednym systemie.
Poniższe instrukcje wyjaśniają, w jaki sposób skonfigurować system Lexbizz dla wewnątrzwspólnotowej sprzedaży na odległość.

Jakie działania musisz podjąć w związku z modernizacją podatku VAT w transgranicznym handlu elektronicznym?
- Dokładnie sprawdź, czy nowe zasady rozliczeń VAT od sprzedaży e-commerce mają zastosowanie w przypadku Twojego modelu biznesowego
- Sprawdź, czy rejestracje VAT w innych krajach UE mogą zostać zakończone, aby zmniejszyć obciążenia administracyjne
- Ustanów proces sporządzania właściwych, terminowych i efektywnych raportów VAT.
- Sprawdź jakie rozwiązania oferuje Twój system ERP, a jeśli to konieczne skorzystaj z oferowanych na rynku integracji.
- W razie problemów, napisz do Nas 😉