Automatyzacja transportu wewnętrznego kojarzona jest obecnie przede wszystkim z koncepcją przemysłu 4.0, czyli czwartej rewolucji przemysłowej.
Obsługa składowanego towaru w magazynach, tak aby była jak najbardziej efektywna wymaga coraz to nowszych rozwiązań technologicznych. Tradycyjne wózki widłowe to podstawowe urządzenie przeładunkowe, które umożliwia transport palet pomiędzy różnymi strefami magazynu a samochodami dostawczymi oraz układani i zdejmowanie towarów z regałów magazynowych. W dobie dzisiejszego wyścigu technologicznego oraz globalizacji tradycyjne rozwiązania nie wystarczają. Techniki wprowadzane w transport technologiczny ewoluują i są w dalszym ciągu stale i dynamicznie udoskonalane. Jednym z inteligentniejszych rozwiązań są pojazdy sterowane automatycznie (AGV) oraz pojazdy sterowane laserowo (LGV).
Pojazdy sterowany automatycznie (AGV) i pojazdy sterowane laserowo (LGV) to maszyny transportowe, pochodne wózków widłowych, które za pomocą systemu prowadzenia przewodowego lub sygnałów laserowych samodzielnie przemieszczają się wzdłuż wytyczonej bądź zaprogramowanej trasy. Maszyny te są wynikiem dążenia do dynamicznego dysponowania flotą urządzeń zarówno w podejściu mikro jak i makro rozwiązań dla potrzeb zintegrowanych zautomatyzowanych przedsiębiorstw o charakterze transportowo-produkcyjnym.
System AGV
Maszyny, które przemieszczają się wzdłuż toru wytyczonego za pomocą systemu prowadzenia przewodowego zwane są pojazdami prowadzonymi automatycznie (ang. AGV – Automated Guided Vehicle). W podłodze przestrzeni magazynowej umieszczony jest przewód, który emituje pole magnetyczne odbierane przez pojazd. Przewód wytycza trasę, po której przemieszczają się pojazdy sterowane automatycznie (AGV). Jeżeli maszyny są wyposażone w odpowiednie oprogramowanie, mogą samodzielnie podejmować decyzje o wyborze najlepszej trasy, ale także ocenić, czy dana przeszkoda jest czasowa (np. wózek widłowy obsługiwany przez człowieka) i za chwilę przejazd będzie możliwy, czy lepszym rozwiązaniem będzie wytyczenie nowej trasy.
System AGV składa się z jednego lub więcej pojazdu zasilanego akumulatorem i sterowanego za pomocą komputera, który porusza się automatycznie. Jest wydajny i niezawodny – może pracować 24 godziny przez 7 dni w tygodniu bez zbędnych przerw, usterek i wypadków.
Rodzaje pojazdów AGV
1. Wózki holownicze: Pierwsze i nadal bardzo często stosowane rozwiązanie. Łączna ładowność wózka holowniczego z kilkoma wózkami kołowymi może dochodzić do 3,5 tony. Mogą być wyposażone w różne, również automatyczne, rodzaje zaczepów. Tego typu wózki są przeznaczone do przemieszczania ładunków umieszczonych na platformach jezdnych.
2. Wózki pojedynczego załadunku: Są wyposażone w wygodne platformy oraz przystosowane do transportu towarów o różnych rozmiarach i kształtach. Integralną częścią platform ładunkowych mogą być napędzane rolki umożliwiające automatyczny załadunek i rozładunek oraz podnośniki zapewniające połączenie z pozostałymi urządzeniami. Wózki pojedynczego załadunku można rozbudować o wyposażenie specjalne, np. pojemniki z wieloma przegrodami, które ułatwiają segregację i transport części.
3. Autonomiczne wózki widłowe: Umożliwiają nie tylko transport poziomy, ale też pobieranie i umieszczanie ładunków na wyższych półkach regałów magazynowych.
4. Wózki widłowe: To najpopularniejszy rodzaj pojazdów o wszechstronnym zastosowaniu. Zapewniają obsługę zróżnicowanych ładunków (palety, rolki, kartony, stojaki, etc.) zarówno na poziomie zero, jak i na podwyższeniu. Sprawdzają się doskonale w magazynowaniu ładunków na regałach.
System LGV
Drugi system to prowadzenie laserowe. Urządzenia posiadające ten system to pojazdy prowadzone laserowo (ang. LGV – Laser Guided Vehicle). Wykorzystujący tę technologię robot przy pierwszym przejeździe skanuje możliwe trasy i tworzy cyfrową mapę terenu. Maszyna porównuje stan zastany z tym oznaczonym na mapie. Dzięki temu potrafi odróżnić przeszkody stałe (półki magazynowe, filary, ściany itp.) od przeszkód czasowych, czyli np. paleta z ładunkiem zostawiona w niechcianym miejscu. Dodatkową zaletą jest fakt, że w każdej chwili można sprawdzić, jaka jest odległość od punktów kontrolnych i ustalić położenie pojazdu. Z technicznego punktu widzenia programowanie i modyfikacja tras są bardzo łatwe.
System LGV jest automatycznym pojazdem sterowanym laserowo, który maksymalnie usprawnia logistykę transportu wewnętrznego, przyczyniając się do obniżenia kosztów i uniknięcia konieczności instalacji na stałe zamocowanych do podłogi. Z pomocą odblaskowych elementów rozmieszczonych w różnych częściach magazynu, pojazdy, dzięki laserowej głowicy, same się nakierowują na odpowiednią pozycję.
Budowa i wymiary instalacji są projektowane z wykorzystaniem systemu symulacji, który pozwala na przetestowanie torów ruchu oraz określenie liczby możliwych przejazdów i liczby koniecznych pojazdów. Pojazd jest dostępny w dwóch wersjach: do transportu kontenerów na rolkach w magazynach, oraz do transportu palet na końcowym odcinku linii.
Na rynku dostępne są także modele AGV i LGV specjalnie zaprojektowane do transportu palet, pojemników skrzyniowych, zwojów materiałów i ładunków
wielkogabarytowych. Zastosowanie pojazdów AGV i LGV jest bardzo wygodne w celu połączenia odległych od siebie miejsc z umiarkowaną prędkością i bez przeszkód. Należy także pamiętać, że w punktach zatrzymania (ściągnięcie i rozładunek towaru) konieczne jest umieszczenie przenośników rolkowych lub łańcuchowych albo innych urządzeń, które mogą przenieść ładunek i zapewnić połączenie z innymi miejscami w obiekcie.
Efektywna automatyzacja polega na inteligentnym połączeniu trzech elementów: produkcji, składowania i dystrybucji. Integracja standardowych technologii z rozwiązaniami nowoczesnej robotyki pozwala na mechanizację która, usprawnia pracę magazynu, generuje spore oszczędności i zapewnia szybki zwrot inwestycji. AGV oraz LGV to bezzałogowe wózki (mobilne roboty) wykorzystywane do transportu wewnętrznego w magazynach i halach produkcyjnych. Korzystają z nawigacji indukcyjnej lub refleksyjnej, jednak obecnie rynek należy do robotów nawigujących w oparciu o cyfrowe mapy terenu. Naprowadzanie laserowe jest niewątpliwie najbardziej wszechstronną i niezawodną metodą spośród wszystkich możliwych systemów naprowadzania dla zautomatyzowanego systemu kierowanego pojazdu.